Przygotowujesz treść dla klienta, który buduje markę od podstaw? Albo przeciwnie – posiada ugruntowaną pozycję na rynku i doskonale wie, w którym momencie drogi się znalazł? Napisanie spójnej i wiarygodnej misji marki oznacza dla copywritera bardzo ważne zadanie, ale trzymając się kilku zasad, z pewnością wykonasz je optymalnie.
Misja w biznesie
Termin „misja” pierwsze skojarzenia budzi z ofiarnością, poświęceniem, celem. Misja kieruje kapłanami, żołnierzami, jak również – przynajmniej w założeniu – pracownikami służby publicznej. Tymczasem z roku na rok coraz częściej mowa o misji marki. Już nie tylko globalne koncerny komunikują swoje usługi, produkty, ale również podstawowe zadanie, z jakim wiąże się ich działalność.
Misja w biznesie oznacza „przewodnią ideę”, niejako stoi za wszelkimi podejmowanymi działaniami strategicznymi i taktycznymi. Najpełniej, a jednocześnie niezwykle zwięźle charakteryzuje intencje firmy, niezależnie od branży. Dobrze wiesz, że przecież za każdym działaniem leży, mniej lub bardziej uświadomiony, cel. Kolejna ważna uwaga – misja marki powinna być zrozumiała dla pracowników i odważnie, ale zdroworozsądkowo wybiegać w przyszłość.
Zalety sformułowania misji
-
Integracja pracowników wokół wspólnego celu.
-
Zdefiniowanie oczekiwań marki i zadań marki.
-
Sprofilowanie działań pod kątem konkretnej grupy docelowej.
-
Mobilizacja do wieloaspektowej analizy marki.
-
Odróżnienie się od konkurencji.
Pisanie tekstów o misji
Teksty na stronę internetową pod nazwą „misja” nigdy nie są długie – przypominają raczej slogan, ewentualnie uzupełniony o kilka zdań rozwinięcia. Misja marki powinna zawierać się w spójnych kilku, kilkunastu słowach, raczej nie przekraczając trzech zdań. Nie zapomnij o absolutnych podstawach: nazwie firmy, podstawowej korzyści, jaką chce dostarczyć swoimi produktami lub usługami, grupie docelowej, branży oraz metodom, które najlepiej oddają spójność z ideą.
Kilka uwag o języku
-
Skup się na realnych i praktycznych korzyściach, które zapewnia marka.
-
Wskaż coś, co odróżnia produkt lub usługę wśród konkurencji. Nawet jeżeli jest to detal, odpowiednio opisany, może diametralnie zmienić postrzeganie firmy.
-
Operuj językiem zrozumiałym dla przeciętnego odbiorcy, dbając jednocześnie o wiarygodność.
-
Zastosuj slowa-klucze motywujące do działania wszystkich pracowników, którzy powinni utożsamiać się z misją. Pisz w pierwszej osobie liczby mnogiej.
-
Komunikuj o przyszłości, ale posługując się aktualnymi i historycznymi argumentami – w jaki sposób firma już realizowała i realizuje swoją misję?