Tajemnica webwritingu, czyli 10 rad, jak pisać teksty online

Webwriting

W niniejszym artykule chcę Ci pokazać, jak pisać teksty, które sprzyjają wysokim pozycjom w wynikach wyszukiwania i jednocześnie są interesujące dla czytelnika. Moim celem jest przekazanie wiedzy, dzięki której będziesz wiedzieć, jak działa webwriting i jak tworzyć artykuły cieszące się dużą popularnością w Sieci.

Właściwie można powiedzieć, że jedno łączy się z drugim – jeśli tekst nie jest ciekawy i przydatny dla użytkownika, to również nie osiągnie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Z kolei jeżeli osiągnął wysokie pozycje, to znaczy, że (przeważnie) zawiera wartościową treść. Czym się charakteryzuje owa „wartościowa treść” i jak ją stworzyć? Przeczytaj poniższy artykuł o tym, jak pisać atrakcyjne teksty do Internetu i sprawdź sam.

1. Dodaj multimedia

Użytkownicy Internetu są bardzo wybredni i wymagający. Dlaczego? Bo mogą. Po prostu – kiedy dana witryna im się podoba, od razu z niej wychodzą i przechodzą na inną, aby znaleźć to, co ich interesuje w formie, która będzie dla nich ciekawa. Jak sprawić, aby zostali właśnie na Twojej stronie? W tym celu warto dodać do tekstu wysokiej jakości multimedia nawiązujące do poruszanego w artykule tematu. Wszelkiego rodzaju zdjęcia, grafiki, filmy, animacje, infografiki i memy są w cenie.

Przeczytaj więcej o tym, jak wzbogacić tekst na stronie internetowej.

zdjęcie

Po lewej stronie – popularność tekstów bez zdjęcia, po prawej – ze zdjęciem. Źródło: link

2. Stwórz tekst w formie listy

Zapewne niejednokrotnie obiły Ci się o uszy (oczy) artykuły typu „10 najbardziej niesamowitych zdjęć”, „15 porad na dobry obiad”, „7 tajemnic udanego seksu” itd. Zastanawiasz się dlaczego? To proste – teksty pisane w taki sposób są po prostu często klikane i łatwo przyswajalne dla użytkownika. Wiadomo, czego się po nich spodziewać, a do tego szybko się je czyta, dlatego są przystępne dla odbiorcy.

3. Wzbudź emocje

Jeśli uda Ci się wzbudzić emocje u czytelnika za pomocą tekstu, to osiągniesz sukces. Tę metodę powszechnie stosują największe marki na świecie, przyciągając do siebie miliony klientów. Warto przy tym zauważyć, że lepiej sprzedają się emocje pozytywne, takie jak podziw, szacunek, sympatia, śmiech czy inspiracja. Pozytywne emocje wzbudzają zaufanie i wywołują spokój, toteż sugeruję posługiwać się właśnie nimi aniżeli negatywnymi uczuciami (złość, gniew, smutek). Nie zmienia to faktu, że każdego rodzaju emocje wzbudzają zaangażowanie – ludzie dzielą się tekstami, które ich poruszają.

4. Podaj przykłady z życia wzięte, opowiadaj historie

Storytelling, czyli opowiadanie historii to świetny sposób na to, o co chodziło w poprzednim punkcie, czyli wzbudzenie emocji u odbiorcy i zbudowanie z nim trwałej relacji. Technika storytellingu pozwala spersonalizować przekaz, co stanowi klucz do jej skuteczności. Ciekawa historia, która w mniej lub bardziej bezpośredni sposób odnosi się do potrzeb i problemów odbiorcy, trafia do niego zdecydowanie lepiej aniżeli wyliczenie zalet produktu czy informacja o sezonowej promocji.

5. Napisz poradę rozwiązującą jakiś konkretny problem

Wszelkiego rodzaju artykuły w formie „Jak zrobić coś” to prosty przepis na popularność w Internecie. Wynika to z faktu, że teksty poradnikowe są przydatne, użyteczne i wartościowe dla użytkowników, ponieważ rozwiązują ich problemy i dostarczają informacji, których oni oczekują. Ponadto ze względu na ich tytuł, mający identyczną formę jak zapytania internautów, łatwo osiągają wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

6. Mów językiem swoich odbiorców

Każda strona kieruje swój przekaz do określonej grupy docelowej, do której chce dotrzeć – serwisy młodzieżowe dostarczają treści uczniom, portale dla seniorów – osobom starszym, a witryny dla mam – młodym kobietom. Do każdej z tych grup należy przemawiać ich językiem, którym na co dzień komunikują się ich reprezentanci. Tak więc w przypadku serwisu dla młodzieży możesz używać mowy potocznej, nawet slangowej, zaś pisząc artykuł dla seniorów, musisz kłaść nacisk na prostotę i jasność przekazu. W każdym razie zanim zaczniesz pisać, pamiętaj, aby dokładnie poznać swojego odbiorcę i posługiwać się jego językiem.

7. Uwzględnij statystyki, dane i liczby

Statystyki, dane i liczby sprawiają, że artykuł jest postrzegany jako fachowy i rzetelny. Nadają mu one iście naukowego charakteru i budują wizerunek autora jako eksperta w swojej dziedzinie. Za ich pośrednictwem można przekonująco potwierdzić tezy prezentowane w tekście i udowodnić swoje racje. Miej jednak na uwadze, aby wszelkiego rodzaju statystyki, dane i liczby podawać w przystępnej w formie – najlepiej jako diagramy, wykresy czy infografiki.

8. Pamiętaj o formie

Krótkie akapity, nagłówki, śródtytuły, wypunktowania, cytaty, pogrubienia – to wszystko urozmaica treść i sprawia, że lepiej się ją przyswaja. Tekst musi być przejrzysty, schludny i uporządkowany, aby był łatwy do skanowania wzrokiem i szybkiego przeglądnięcia. Wszak sposób czytania w Internecie polega na pobieżnych „scrollowaniu” i przewijaniu strony z góry na dół. Z tego względu nieczytelne artykuły są z miejsca odrzucane przez internautów.

9. Długość ma znaczenie

W przypadku tekstów do Internetu mit, że długość nie ma znaczenia, się nie sprawdza. Co więcej, zostaje obalony, ponieważ im dłuższy artykuł, tym użytkownicy chętniej się nim dzielą. Wraz ze wzrostem liczby znaków w tekście wzrasta również prawdopodobieństwo, że zdobędzie on popularność. Nie znaczy to bynajmniej, że należy bezmyślnie lać wodę, pisząc o wszystkim i o niczym, byleby tylko artykuł był jak najdłuższy – to nie tak. Długie teksty są popularne nie z powodu swojej długości, tylko dlatego, że wyczerpują poruszany temat, a więc ich wartość merytoryczna jest wysoka. Ich obszerność jest efektem ubocznym wysokiego poziomu merytorycznego.

zdjęcie

Im dłuższy tekst, tym częściej jest udostępniany w mediach społecznościowych. Źródło: link

10. Linkuj

Linkowanie daje użytkownikowi możliwość płynnego przejścia z jednego tematu do innego, pokrewnego. Przy ich użyciu możesz prowadzić odbiorcę za rękę i pokazywać mu, na jakie strony może lub powinien jeszcze zajrzeć, aby uzyskać dodatkowe informacje. Zwiększa to jego zaangażowanie w lekturę. Ponadto zarówno linki wewnętrzne, jak i zewnętrzne potencjał SEO tekstu, co przekłada się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

 

Copywriter, redaktor, miłośnik SEO. W branży nieprzerwanie od 2009 roku.

Karol Leszczyński
Copywriter, redaktor, miłośnik SEO. W branży nieprzerwanie od 2009 roku.