Copywriter – praca dla Ciebie? Na czym polega zawód copywritera

Wiem! Zostanę copywriterem – przecież każdy potrafi pisać, a zarobki ponoć niezłe. I kosztów żadnych nie ma. Żyć nie umierać! Jeśli zastanawiasz się, czy praca copywritera jest dla Ciebie, nie myśl w ten sposób, tylko dowiedz się, na czym dokładnie polega ten zawód i dlaczego jednak trudno nazwać go zajęciem dla każdego. Sprawdź, jak złożone jest tworzenie wartościowych treści, a także gdzie znaleźć pracę polegającą na pisaniu, wymyślaniu historii i tworzeniu kreatywnych haseł. Przeczytaj praktyczny poradnik, który oddaję do Twojej dyspozycji.

Z poniższego tekstu dowiesz się:

  • jak zostać copywriterem,
  • jakich umiejętności wymaga i na czym polega praca copywritera,
  • na jakich stanowiskach pracuje copywriter i jakie obowiązki wykonuje,
  • gdzie pracuje i ile zarabia copywriter.

Jak zostać copywriterem i… nie porzucić tej branży

Praca copywritera polega na tworzeniu treści (pisanej) na zlecenie – zgodnie z konkretnymi wytycznymi klienta. W zależności od charakteru stanowiska (na tym temacie skupiamy się w dalszej części tekstu) mogą to być m.in.:

  • opisy produktów i kategorii w sklepach internetowych,
  • artykuły specjalistyczne do prasy, na blog lub stronę WWW,
  • hasła reklamowe,
  • scenariusze,
  • nazwy firm, marek, usług i produktów,
  • ofertowy handlowe.

Chcesz być dobrym copywriterem? Jasne, kto by nie chciał.

Czego potrzebujesz w tym celu? Otóż powinieneś umieć pisać teksty, które spełniają swoje zadanie i satysfakcjonują klienta. Chyba nie muszę wspominać, że potrzebna do tego jest przede wszystkim pasja do pracy ze słowem.

Efektywność przychodzi z czasem i wynika z coraz sprawniejszego wykorzystywania dodatkowych narzędzi czy technik koncentracji, kreatywnego myślenia. Niektórzy od wczesnych lat mają „lekkie pióro” – jeśli chętnie piszesz i czytasz, a do tego lubisz sięgać do źródeł i konfrontować się z nową wiedzą, spełniasz podstawowe wymaganie, żeby zostać copywriterem.

Praca z klientami reprezentującymi dosłownie każdą branżę wymaga czegoś więcej niż sumienności. Dorywczo czy na stałe – w każdym zleceniu trzeba „wgryźć się” w temat oraz przyswoić informacje z różnych źródeł, do których dotarcie także wymaga pomysłowości i sprawności.

Nie lubisz czytać, operować wyobraźnią ani stawiać na niebanalne rozwiązania? W takim razie raczej nie zostaniesz zawodowym copywriterem.

Na czym w praktyce polega praca copywritera? Może się ona odbywać w domu, online lub biurze, często w niestandardowych godzinach. Wymaga powtarzalności lub wręcz przeciwnie – całkowitego wykroczenia poza schematy. Do tego dochodzi konieczność ciągłego doskonalenia warsztatu językowego.

Jak zostać copywriterem? Pisząc, nawet i dla siebie, później dla klientów. Spójrzmy, jak podzielić copywriterów ze względu na specjalizację i specyfikę codziennej pracy w domu lub biurze.

Typy copywriterów

SEO Copywriter

Praca SEO copywritera odnosi się przede wszystkim do sfery online. Jego zadaniem jest przygotowywanie takiej treści jak:

  • opisy produktów,
  • opisy kategorii,
  • wpisy blogowe,
  • teksty zapleczowe,
  • wszelkie inne „wypełnienia” stron WWW służące skuteczniejszemu pozycjonowaniu.

Operowanie słowami kluczowymi (przeczytaj więcej, jak dobierać słowa kluczowe w copywritingu), umieszczanie linków wewnętrznych i zewnętrznych czy odpowiednie formatowanie to najważniejsze elementy codziennej pracy copywritera, która czasami wymaga nie tyle kreatywności, ile raczej rzemieślniczej cierpliwości. Ten rodzaj zleceń można z powodzeniem realizować przez Internet, to idealna praca w domu.

Webwriter

Co jest webwriting? Jak sama nazwa wskazuje, mowa o copywriterze tworzącym treści na strony internetowe. Nie chodzi jednak o proste teksty SEO, a o merytoryczne, wyczerpujące, poprawiające wizerunek przedstawienie oferty czy specyfiki działalności.

Chcesz wiedzieć, jakie teksty przygotuje tego typu copywriter? Jego praca polega na pisaniu specjalistycznych artykułów (np. na firmowy blog, z nastawieniem na konkretną grupę docelową), a także dostarczaniu innych treści, które w wartościowy i przyjazny dla potencjalnego odbiorcy sposób uzupełniają stronę WWW.

Webwriting oferują zarówno wyspecjalizowane agencje zatrudniające copywriterów, jak i freelancerzy. W obu przypadkach ważnym argumentem jest portfolio. Duże doświadczenie pozwala wyżej wyceniać pracę – na przykład każdy artykuł na kilkadziesiąt lub ponad 100 zł.

Copywriter kreatywny

Wspominaliśmy już, że praca copywritera obejmuje również tworzenie nazw, haseł i sloganów reklamowych, np. claimów, nazw firm lub produktów, a także detali kampanii marketingowych. To zadanie dla copywriterów kreatywnych, którzy na co dzień nie są rzemieślnikami słowa, lecz po prostu dostarczycielami ciekawych pomysłów.

Oczywiście, choć sama wyobraźnia jest ważna, to nie wystarczy do osiągnięcia sukcesu jako copywriter kreatywny. Nawet jeśli wiesz, jak zacząć współpracę i zaintrygować klienta, później musisz udowodnić wiedzę na temat tworzenia filmów, relacji z mediami czy aspektów psychologicznych w sprzedaży.

Kreatywny copywriter, szczególnie zatrudniony na stałe w dużej agencji lub pracujący na własny rachunek i posiadający imponujące portfolio, może liczyć na stałe, wysokie zarobki. Choć nie pisze tyle, ile webwriter czy SEO copywriter, ma szansę zarabiać więcej.

Kilka słów o zarobkach i stanowiskach

Trudno jednoznacznie oszacować wynagrodzenie copywritera zatrudnionego na etat. Na pensję wpływa wielkość i kapitał firmy, wykształcenie, staż pracy czy region, w którym pracuje. Na podstawie Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń warto wspomnieć, że mediana wynagrodzenia na tym stanowisku wynosi niemal 3300 zł brutto. Rozbudowane agencje copywriterskie, content marketingowe czy reklamowe zatrudniają copywriterów na różnych stanowiskach:

  • junior copywriter,
  • copywriter,
  • senior copywriter.

Ta hierarchia odnosi się do poziomu samodzielności stanowiska. Im wyżej pracujemy w agencji, tym bliższy staje się kontakt z klientami, a także rośnie odpowiedzialność za ostateczny kształt treści. To nie koniec potencjalnej ścieżki kariery – później można stać się chociażby dyrektorem kreatywnym agencji lub pionu treści.

Istnieje też druga ścieżka rozwoju copywritera – praca zdalna jako freelancer. Pierwsze zlecenia można zdobywać wśród znajomych, lokalnych przedsiębiorców oraz przez Internet, konkretnie z platform pośredniczących pomiędzy klientami i wykonawcami. Zajęcie, które na początku traktujesz dorywczo, jako praca dodatkowa w domowych warunkach, z kubkiem kawy i laptopem na kolanach, po pewnym czasie może stać się podstawowym źródłem dochodu.

Własny blog i strona WWW, prowadzenie profili w mediach społecznościowych, stopniowo budowane portfolio i doświadczenie owocują coraz lepszymi i częstszymi zleceniami. Copywriter – freelancer może utrzymywać się ze współpracy z jedną lub kilkoma agencjami lub skupiać się na budowaniu własnej marki i założeniu samodzielnej działalności gospodarczej.

Jak widać – praca copywritera jest ciekawa, niejednoznaczna. Nie zawsze oznacza te same kompetencje, zarobki i warunki funkcjonowania. Zawsze wymaga jednak pasji do pisania, pracowitości i sumienności, często także niewyczerpanych pokładów kreatywności i chęci rozwoju.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.