10 umiejętności dobrego copywritera

Cechy copywritera

Chcesz zostać copywriterem? Żaden problem! Możesz zacząć choćby teraz – napisz kilka tekstów obojętnie na jaki temat, opiblikuj je gdziekolwiek, np. na darmowym blogu na WordPress.org, stwórz profil w jakimś serwisie dla freelancerów i copywriterów – np. na Freelancer.com – i już możesz się nazwać copywriterem. Pozostaje tylko jeszcze jedna kwestia: czy będziesz dobrym copywriterem.

Wydaje się to wątpliwe, bo tak jak w każdym fachu, tak i w copywritingu potrzeba dużego doświadczenia i głębokiej wiedzy, aby być dobrym. „Próg wejścia” dla kariery copywritera jest co prawda bardzo niski, bo nie istnieją żadne wymagania związane z tym zawodem, dlatego może wydawać się „łatwy”. Bo o ile np. w przypadku spawania, szycia czy programowania trzeba znać się na czymś, czego nie umie większość ludzi, o tyle w copywritingu wystarczy… potrafić pisać, a to umie każdy, prawda?

Tak, rzeczywiście, pisać potrafi każdy z nas, pisać każdy może, chciałoby się rzecz. Istnieje jednak zasadnicza różnica pomiędzy zwykłym pisaniem do zeszytu czy pamiętnika a copywritingiem. Copywriter powinien bowiem posiadać określone zdolności, aby dobrze wywiązywać się ze swojego zadania. O jakie umiejętności chodzi? Co musi umieć copywriter, żeby mógł utrzymać się ze swojej pracy i otrzymać godziwe wynagrodzenie? Poniżej podaję listę 10 cech i umiejętności, które moim zdaniem odgrywają obecnie największe znaczenie w pracy copywritera. Jeżeli chcesz rozpocząć przygodę z copywritingiem, zapoznaj się z nią.

1. Znajomość mechanizmów marketingowych

Dobry copywriter powinien wiedzieć, jak skutecznie zareklamować dany produkt, w jaki sposób nakłonić klienta do zakupu i przekonać go, że warto skorzystać z reklamowanej oferty oraz jak wykreować pożądany wizerunek marki. Wiedza na temat technik sprzedaży to podstawa w tworzeniu treści reklamowych, ofert handlowych i opisów produktów. Z kolei informacje z szeroko pojętego marketingu umożliwiają określenie grupy docelowej, personalizację przekazu i stworzenie modelu statystycznego klienta.

2. Wyobraźnia i kreatywność

Copywriter z otaczających go informacji pisze od podstaw tekst, który wnosi coś świeżego do omawianego tematu. Na podstawie przygotowanych materiałów tworzy nową, oryginalną i interesującą dla użytkowników treść. Wymyśla oryginalne i nieschematyczne historie, w czym wyobraźnia i kreatywność są nieodzowne. Te cechy pozwalają również na wczucie się w klienta i zrozumienie jego potrzeb, co stanowi ważny element procesu sprzedażowego.

3. Wysokie zdolności komunikacyjne

Copywriter, który nie potrafi jasno wyrażać swoich myśli i zbudować silnej relacji z odbiorcą, to słaby copywriter. Masz problem z napisaniem maila? Nie wiesz, jak zacząć rozmowę z klientem? Nie potrafisz przekonywać do swoich racji? Więc lepiej zrezygnuj z copywritingu, bo bez tych cech stanie się on dla Ciebie wyłącznie przyczyną frustracji i niezadowolenia.

4. Umiejętność wyszukiwania i weryfikowania informacji

Napisanie wysokiej jakości artykułu tematycznego w sposób wyczerpujący i dokładnie objaśniający dany temat wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy. Nie da się jej uzyskać bez dostępu do rzetelnych i sprawdzonych informacji. Ich zdobycie, zweryfikowanie i wyselekcjonowanie to bodaj najważniejszy etap pisania artykułu, który w największym stopniu decyduje o wartości tekstu. Jeżeli więc potrafisz korzystać z najnowszych zdobyczy techniki, masz dostęp do specjalistycznych książek, umiesz znaleźć wiarygodne i fachowe źródła, na których możesz się opierać podczas pisania tekstu, i wiesz, jak zrobić porządny research, to znaczy, że możesz spróbować swoich sił jako copywriter.

5. Znajomość angielskiego

Z umiejętnością wyszukiwania rzetelnych informacji ściśle wiąże się znajomość języka angielskiego. Dlaczego? Ponieważ na angielskojęzycznych stronach można znaleźć nieporównywalnie więcej wartościowych i rzetelnych źródeł aniżeli w polskim Internecie, który swoją drogą jest mocno wtórny wobec swojego angielskojęzycznego odpowiednika. Znajomość angielskiego to ogromny atut dla copywritera, który można w świetny sposób wykorzystać na swoją korzyść w codziennej pracy.

6. Znajomość pozycjonowania

Znajomość zasad marketingu w wyszukiwarkach pozwala na tworzenie treści zoptymalizowanych pod kątem wymagań Google. Takie teksty łatwiej zdobywają wysokie pozycje w rankingu, a tym samym skutecznie pozyskują nowych odbiorców. Wiedza z zakresu pozycjonowania jest szczególnie ważna w przypadku SEO copywriterów, choć prawdę mówiąc, może być ogromnie przydatna dla każdego, kto zajmuje się tworzeniem jakichkolwiek tekstów do Internetu.

7. Podstawy psychologii

Empatia, umiejętność wczucia się w klienta i poznania jego potrzeb oraz zdolność zrozumienia sposobu jego myślenia – to ważne elementy psychologii, które warto poznać, aby pisać perswazyjne teksty. Wejście w umysł odbiorcy i znajomość ludzkich zachowań, szczególnie w kontekście podejmowania decyzji, doskonale przydają się w pisaniu wszelkiego rodzaju tekstów marketingowych i reklamowych.

8. „Lekkie pióro”

Lubisz czytać i pisać? Nie masz problemu z przelewaniem swoich myśli na papier? To znaczy, że posiadasz dobre podstawy do bycia copywriterem. Tzw. „lekkie pióro”, czyli sprawne posługiwanie się językiem i bezproblemowe układanie poprawnych oraz logicznych zdań w interesującą całość to pierwszy krok, aby zacząć przygodę z copywritingiem.

9. Umiejętność bezwzrokowego pisania na komputerze

Umiejętność szybkiego pisania na klawiaturze jest konieczna w pracy SEO copywritera, który pracuje „na akord” – im więcej tekstów stworzy, tym więcej zarobi, a zatem wolne pisanie oznacza niższe zarobki. Przydaje się ona również w trakcie przygotowywania dłuższych artykułów tematycznych i pozwala oszczędzić wiele czasu w codziennej pracy.

10. Dobra organizacja pracy, systematyczność

Last but not least – bez systematyczności i dobrej samoorganizacji szybko się zniechęcisz do copywritingu. Copywriter musi dotrzymywać terminów, sprawnie planować pracę i hierarchizować obowiązki, aby skutecznie realizować zlecenia. Jeśli tego nie potrafisz i pracujesz efektywnie tylko wówczas, gdy ktoś stoi z przysłowiowym batem nad Twoją głową, to odpuść sobie z copywritingiem.

Copywriter, redaktor, miłośnik SEO. W branży nieprzerwanie od 2009 roku.

Karol Leszczyński
Copywriter, redaktor, miłośnik SEO. W branży nieprzerwanie od 2009 roku.